Thursday, March 1, 2012

selepas 23 tahun

sedih mmg sedih. tp ape kan daya. takdir dan sudah tertulis di luh mahfuz segalenye utk kite. tiada yang berkuasa dari Allah SWT. perkara yg tak bole dpt di elakkan utk semua manusia. yang hidup pasti akan mati dan yg sehat tak semestinye akan kekal sehat spjg mase. jadi beringat da beristighfar la utk mengenangkan ape dosa n jahat sudah kite lakukan.

setelah 23 tahun, ia pergi. bukan utk sekejap. tapi utk selamanye. itu la. kehlangan paling di rasai oleh seorang anak terhadap arwah ibunye yg telah menghadap Allah pada 02/02/12 jam 10 pg di pangkuan aku. mmg tak terkate lagi mengigil. sbb aku menjage die spjg cuti sem. aku jge die sebelah mlm. jd, mlm berjage utk memastikan mak tidak berase saket atau tak selesa. tiap2 mlm sedih melihat keadaan mak. oh! amat sedih. bg yg tau mcm mane rase die, tak tertahan. aku menjage mak mcm mak jage aku kecik2 dulu. bg mkn die, suap die, tuka pampers, lap kan badan. tukar alas katil. sume aku buat sendiri tanpa di bantu oleh nurse yg ade.

pengakhiran sakit mak selama 5 tahun dan yg amat teruk selama 2 bulan kebelakangan ini membuat kan aku bukan lega, tp redha. tak sanggup tgk die terbaring tiap2 mase, tak bole gerak dan hanye mampu bukak mate n suare pn kurang jelas. jd pemergian die terasa.

sekarang,
tiada lg suare membebel utk mengemas rumah.
tiada lg suare marah sebab selalu buat bising kat umah.
tiada lg suare berckp memanggil name kami semua.
tiada lg suare utk meminta aku buat itu ini. lagi2 pegi ke pasar.
tiada lg suare nasihat utk aku.
tiada lg org yg mengiring aku bile aku nak berjalan jauh.
tiada lg org yg sentiase memerli bile lame tak balik kg.
tiada lg org yg akan memasak kat umah (sume laki je tinggal) huhu..
tiada lg kedengaran suare mengajak aku pergi ke hospital.
tiada lg suara yg memecah kebisingan kat rumah.

byk lg. tak terkate. hilang ia tiade berganti. harap beliau akan sejahtera di sane..
kehidupan sorang2 sudah biase. kini hanye ade abah n adek beradek je. aku kemane je akan sentiase berteman kan doa utknye.

" Ya Allah, perkenankan ape kirenye doa aku ini, ade lah utk meminta segala yg baek dr engkau. tiada tuhan yang di sembah melainkan Allah. aku memohon engkau mengampuni dosa ibu ku, salah silap die, dan sekirenye balasan yg di beri adelah dr dosa yg telah die lakukan. jadikanlah kubur ibuku seperti taman2 syurga Ya Allah. jauhkan la seksaan kubur dan api neraka. dan tempat kan la ia di kalangan org2 yg solehah dan beriman di syurga. amin. "

jd, sbg anak, slagi mempunyai ibu dan bape, tak kire mara mane pn diorg, bising mane pn diorg, tetap syg kan mereka. kerana, bile ia tiada penyesalan tidak bergune lg.

AL - Fatihah utk ibu ku, LAILA BINTI MOSS. TQ

1 comment:

khuzaimah abd rahman said...

salam takziah...Al-fatuhah buat Arwah...semoga arwah tenang disana dengan diiringi doa dari anak2...bykkan bersabar...teruskan kehidupan untuk masa hadapan...