Monday, September 20, 2010

kenape aq di uji?

Mengapa aku diuji?"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan 'kami telah beriman',sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang dusta" (Surah Al-Ankabut : 2-3)


Kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan?"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (Surah Al-Baqarah : 216)


Kenapa aku diuji seberat ini?"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (Surah Al-Baqarah : 286)


Kenapa rasa frust?"Janganlah kamu bersikap lemah,dan janganlah pula bersedih hati,padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang2 yang beriman" (Surah Ali Imran : 139)


Bagaimana harus aku menghadapinya?"Wahai orang2 yang beriman ! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih dari kesabaran musuh di medan perjuangan,dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya" (Surah Ali Imran : 200)


"Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan sabar dan mengerjakan solat,dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah : 45)


Apa yang aku dapat daripada semua ini?"Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhannya.Demikianlah balasan bagi yang berbuat baik" (Surah Az-Zumar : 34)


Kepada siapa aku nak bergantung?"Cukuplah bagiku Allah,tiada tuhan selain dariNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal" (Surah At-Taubah : 109)


KepadaMu kami memohon, kami yakin janji - janjiMu, dan penerimaanMu akan doa -doa kami,dan kata-kataMu adalah benar semata-mata,

sesungguhnya Engkau telah berfirman "berdoalah kepadaKu dan Aku perkenankan Doa kau" Ya Allah, perkenankan doa semua kami.

2 comments:

QaQa said...

"Barang sesiapa yang ALLAH mahukan kebaikan untuknya nescaya DIA akan mengujinya dengan kesusahan" (Riwayat Al-Bukhari)

stp ujianNya pasti ade hikmah..
(:

hakim said...

aik.. mcm ayat dlm notes fb aku jer